Räddningsbil 922, Tog i tjänst på F 21 flygplatsräddningstjänst, 1980, den var i aktiv tjänst fram till 1997 då ersättaren räddningsbil 397 sattes i tjänst. Bilen stod till en början utomhus, så att väder och vind gjorde sitt men bortsett från lite skader som uppkommit av någon anledning, dvs bucklor och lite rost så var bilen dock komplett och helt funktionsduglig, det gällde bara att snygga till den lite med ny lack spackel och någon plåtbit som byttes ut.
Allmänt
Räddningsterrängbil 922 är i första hand avsedd för snabbsläckning av flygplansbrand.
Största vikten har lagts vid bra acceleration för att bilen snabbtskall kunna vara på plats.
Räddningsterrängbil 922 är främst avsedd att komplettera räddningsterrängbll4ll2 för att på så sätt öka möjligheten att rädda flygplansbesättningar vidi första hand haverier med krigsflygplan.
Släckutrustningen på fordonet består bl a av en släckmedelstank för 500 liter släckmedel. Släckutrustningen kan även byggas om, konverteras, för användning av torra släckmedel.
Släckmedlet drivs ut med tryckluft och utlösningen utförs pneumatiskt ellermanuellt som reservfunktion.
Fordonet har en manuellt manövrerad släckmedelskanon och ett tryckuttagför anslutning av brandslang. Tryckuttaget är försett med blockeringsventil för att förhindra trycksättning av outdragen slang.
Släckmedelskanonen och tryckuttaget kan öppnas och stängas från förarhytten.
För att förhindra frysning av våta släckmedel vintertid är hela påbyggnadenisolerad och försedd med värmesystem. Dessa system kan drivas genom nätanslutning 2201380 V eller från fordonets el/bränslesystem.Räddningsbilen är utrustad med förbandssats samt två handbrandsläckare för
mindre släckinsatser.
Vintern 2010-2011
DATA
Förrådsbeteckning: M5170-922014
Förrådbenämning: RÄTGB 922A MT
Fullständig benämning: Räddningsterrängbil 922A MT
Fabrikat: Dodge
Beteckning: W300 1980
Antal passagerare: 1
MÅTTUPPGIFTER
Tjänstevikt framaxel: 1390 kg
Bakaxel: 2380 kg
totalt: 3770 kg
I tjänstevikten ingår fylld släckmedelstank samt lös utrustning
Totalvikt: 4350 kg
Maxlast: 580 kg
Max släpfordonsvikt: 2720 kg
VOLYMUPPGIFTER
Bränsletank: 80 L
Kylsystem med värmesystem: 15,5 L
Släckmedelstank: 500 L
Luftflaska: 3 X 50 L
PRESTANDA
Maxhastighet på växlar
1:a växel: Ca 55 km/h vid 75 r/s (4500 r/min)
2:a växel: Ca 85 km/h vid 70 r/s (4200 r/min)
3:e växel: Ca 150 km/h vid 83 r/s (5000 r/min)
Släckmedelskanon: 100liter/min vid 1000 kPa (10 bar)
Kastlängd 45 meter
Tungskumrör: 200 liter/min vid 500 kPa (5 bar)
Skumvätskepump: 50 liter/min
MOTOR
Fabrikat: Chrysler
Beteckning: 360
Effekt: 171 kW (232 hk) vid 75 r/s
Max vridmoment, DIN: 40 kpm vid 42-50 r/s (2500-3000 r/min)
Cylinderantal: 8 st
Cylinderdiameter: 101,6 mm
Slaglängd: 91 mm
Slagvolym: 5898 cm3 (360 cu in)
Kompressionsförhållande: 8,5:1
Tomgångsvarvtal: 11,6 r/s (700 r/min)
Ventilsystem: toppventiler med hydrauliska lyftare. Ventilspelet går inte att justera.
Förgasare antal: 1
Fabrikat: Holley
Beteckning 7009 600 cfm 4 port
Bränsle: Motorbesin 91 oktan min
Kylsystem: Slutet med expansionstank
ELSYSTEM
Huvudspänning: !2 V
Batteri antal: 2 st parallellt kopplade
Spänning 12 V
Kapacitet: 2 X 70 Ah
Stomansluten pol: Negativ
Växelströmsgenerator: Max 117 A
Säkring: Glasrör
KRAFTÖVERFÖRING
Växellåda beteckning: Loadflite A-727
Utväxling: 1:a växel: 2,45:1
2:a växel: 1,45:1
3:e växel: 1:1
backen: 2,20:1
Fördelningsväxellåda: NP-205
Utväxling hög: 1:1
låg: 1,96:1
Axelväxlar utväxling: 4,56:1
BROMSSYSTEM
Färdbroms: Skivor fram trummor bak
Parkeringsbroms: Trummbroms
STYRSYSTEM
Styrväxel: Saginaw 708
Styrservopump: Saginaw 94
HJUL
Däck: 9,50 x 16,5 10 PR
Skivhjul med fälg, dimension 6,75 x 16,5
Antal bultar: 8
Lufttryck, fram: 575 kPa (5,75 kp/cm2)
bak: 575 kPa (5,75 kp/cm2)
PÅBYGGNAD
Släckmedelstank, fabrikat: Svenska Tempus/bteckning 16563-9
Släckmedelskanon, fabrikat: Svenska Tempus/beteckning 167205
Pneumatiskt ventilblock, fabrikat: Lucifer
Luftflaskor beteckning: Heiser 5000
Pneumatiska flsakventiler, fabrikat: Svenska Tempus
Skumvätskepump, fabrikat: Johnsson pump AB / beteckning F5B-12V
Kompressor, fabrikat: TELEDYNE SPRAGUE ENGINEERING